Nabízíme rozvoz jízdních kol a elektrokol firemním vozem, proškoleným mechanikem. Ten na místě vše vysvětlí a nastaví na míru zákazníka.Objemové slevy v košíku Objemové slevy za nákup: nad 10 000,- Kč získáváte navíc 2% slevu na nákup nad 30 000,- Kč navíc sleva další 2% (dohromady 4%) nad 60 000,- Kč navíc sleva další 2% (dohromady 6%) SLEVY SE PROJEVÍ VLOŽENÍM ZBOŽÍ DO KOŠÍKU. VYBERTE SI V KOŠÍKU JEŠTĚ DÁREČEK. Ať se vám příjemně nakupuje.

Jak vybrat tejpovací pásku - vše o tejpování

Tejpování je postupem, který si oblíbili sportovci i běžní lidé. Co to je, jak by se mělo správně provádět a jak se zorientovat mezi mnoha druhy tejpovacích pásek?

Co je tejpování

Tejpování je jednoduchá terapeutická metoda. Uživatel si na postiženou část těla upevní tejpovací pásku. Odtud také název metody, z anglického tape neboli páska. V tuzemsku však původního označení zdomácněl i počeštělý termín tejp/tejpování.

Tejpy mohou být pevné nebo pružné. S pevnými tejpy se setkáte většinou ve sportovní sféře, kde se využívají jako ortéza, která má za úkol zpevnění dotyčné oblasti. Tejpy pružné pak nosí i běžná populace. Tento postup vychází z principů kineziologie. Fyzioterapeutická metoda dokáže příznivě ovlivnit stav našich svalů. Kromě svalů lze s páskami ovlivnit také šlachy, vazy, klouby, fascie nebo lymfatický systém.

Při této metodě totiž dochází k uvolnění kůže od podkoží a podkoží od fascie, tedy od pojivové tkáně. Vytvoří se tak prostor. A právě to je hlavní léčebný efekt tejpu. V tomto prostoru se může adekvátně uvolnit a prokrvit sval. Stejně tak se sníží tlak na receptory bolesti.

Tejp také svalům v postiženém místě poskytuje mechanickou fixaci. To nám umožní zvýšit rozsah svalového pohybu. Tejpování tak v současnosti nahradilo dříve používané obinadlo. Na rozdíl od něj totiž neomezuje krevní a mízní cirkulaci.

druhy tejpování

Nejčastěji se proto pod termínem tejp rozumí pružná páska a pod pojmem tejpování kineziologické tejpování. Proto se také můžete u různých prodejců setkat i s tím, že nabízejí kineziologické nebo jednoduše kinezio tejpy či tejpovací pásky. Ty mají podobu pružných barevných pásků.

Kdy se může tejpování provádět

Tejpování se používá především jako metoda, která má ulevit od bolesti, ale také snížit otoky nebo napomoci k hojení jizev. Efekt je při odstraňování bolesti prakticky okamžitý. Nosit se proto mohou po zranění či po úrazu, kdy napomohou k lepší regeneraci. Stejně tak vám uleví například v případě namožených svalů.

Důležitá je znalost biomechaniky kloubů a svalů. Správný postup by vám měl optimálně vysvětlit váš fyzioterapeut, který má potřebné vědomosti. Nicméně s jistým úsilím se jej můžete naučit i sami. Tak jednoduše i poznáte, ještě jste tejp nalepili správně. Jestliže vás postižené místo přestane bolet, je tejpování funkční.

Aplikace tejpu – obecné zásady

Tejpovat lze kolena, kyčle, krk, lýtka, záda, lokty, kotníky či jinou část těla. Páska se lepí tahem na napnutý sval. Způsobů, jak nalepit tejp, existuje vícero, nemějte proto obavu, když najdete i několik různých návodů, nijak si to vzájemně neodporuje.

Doporučuje se předem nůžkami zaoblit rohy pásek, nebudou se třepit a nebudou ani mít sklony k tomu se odlepovat. Tejp je vhodné nalepit cca 30 až 60 minut před započetím fyzické aktivity, aby dobře přilnul. Pokožka by před nalepením tejpu měla být čistá a suchá. Nejlépe je také před aplikováním pásky kůži oholit.

Z tejpovací pásky je potřeba také strhnout ochrannou vrstvu. U některých pásek stačí přejet špičkou prstu po bavlněné vrstvě pásky, dokud se neodlepí. Druhý způsob je roztržení papírové vrstvy, což je u některých pásek přímo vyžadováno.

Správně aplikovaný tejp poznáte jednoduše: Po nalepení se zvrásní. To je způsobeno návratem pohybového segmentu do původní pozice. V praxi se tak můžete setkat například s následujícím využitím:

Tejpování kolene

Koleno patří k nejčastějším místům, kde se tejpování uplatňuje. Používat se tato metoda může při nestabilitě kolene, po zranění nebo při potížích s kolenními šlachami.

Ke správnému zatejpování kolene budete potřebovat čtyři pruhy. Tejpovací pásky lepte na místo ve vzdálenosti přibližně 8 prstů od hrany čéšky.

tejpování kolene

Pásku nastřihněte tak, aby svým tvarem připomínala písmeno Y. Oba dva tenké konce volně přetáhněte ve směru přes čéšku k chodidlu. V oblasti pod kolenem konce spojte. Druhá páska se lepí podobně, ale ve směru zdola nahoru.

V případě, že je potřeba zajistit stabilitu kolenního kloubu, přidejte ještě další dva pásky. A to z vnější a vnitřní strany kolena.

Tejpování ramene

Ramenní kloub je také častým místem, na které je možné pro úlevu nalepit tejp. Ovšem pozor, v tomto případě budete potřebovat asistenci druhé osoby, jen těžko to zvládnete sami. Tejpování ramene lze opět využít hlavně pro stabilizaci ramenního kloubu. Opět je nutné použít čtyři tejpy.
Tejp ve tvaru Y je zapotřebí nalepit na deltový sval.

Poté se směrem od středu přidává krátký tejp ve tvaru písmene L. Tento tejp se aplikuje přes akromioklavikulární kloub. Tejp se lepí s napětím 100 % s výjimkou konců, které sahají na jedné straně na lopatku a na druhé na klíční kost. Druhý tejp tvaru L se upevňuje shodně s prvním. Oba tyto tejpy by se měly cca z poloviny překrývat.

Poslední tejp bychom měli upnout na prsní sval. Vedeme jej přes ramenní jamku, kde není nutné napětí tejpu. Pokračujeme přes kloub, kde by naopak měl tejp vykazovat 100% napětí. Tejp opět směřujeme přes ramenní jamku a dolepíme na lopatce.

Tejpování krční páteře

Bolesti krční páteře patří mezi další časté zdravotní problémy. Způsobuje je nesprávné držení těla a dlouhodobé sezení.

Tejpování může poskytnout úlevu. Opět je nutné si uvědomit, že tejpování v této partii na sobě samém je obtížné a vyžaduje tak přítomnost někoho, kdo vám krční páteř zatejpuje. K úspěšnému provedení budete potřebovat tři pásky.

V takovém případě se vedou dva tejpy od hranice vlasů ve směru dolů. Oba tejpy se lepí přes cervikotorakální přechod v napětí cca 15 až 25 %. Třetí páska se musí upevnit ve směru opačném, tedy příčně, a to opět přes cervikotorakální. Napětí je potřeba zvýšit, mělo by činit u této pásky nejméně 70 %. Možné je i napětí 100 %.

Kdo tejpovací pásky využije

Ačkoli tejpování našlo původně využití zejména ve sportu, dnes nosí tejpy všichni ti, kteří žijí aktivně a věnují se například sportu rekreačnímu.

Tejpovací pásky však nejsou určeny jen pro ty, kteří jsou hodně v pohybu, mohou naopak prospět i starším lidem. V pozdějším věku už se mnoho z nás potýká například s bolestmi kloubů. Ty jsou způsobené degenerativními změnami. Jedná se o stav, který je velmi nepříjemný a omezující při každodenních činnostech. A právě tejpovací pásky představují vhodnou cestu k úlevě.

tape páska lifefit

Doporučit je lze také těm, kteří mají například sedavé zaměstnání a obecně tráví čas ve velké míře méně aktivně, například u počítače. Tito lidé mohou trpět bolestmi zad nebo šíje.

Může mě špatně nalepená tejpovací páska nějak ohrozit?

Tejpování přirozeně nemůže nahradit vhodné lékařské ošetření. Slouží spíše jako jakási první pomoc při akutním stavu. Proto je nutné podpořit regeneraci organismu tím, že se nebudeme nepřepínat a budeme dodržovat klidový režim.

Jestliže se tak váš zdravotní stav přes dodržování těchto opatření nelepší nebo se dokonce v čase zhoršuje zhoršuje, vždy vyhledejte odborné ošetření.

Odborník by měl také vždy posoudit stav chronických potíží. Dlouhodobé zanedbávání zdravotního stavu bez vhodné léčby může vést k prohloubení problémů a zhoršení diagnózy. Samotné tejpování však přirozeně v tomto roli nehraje, spíše jde o to, že uživatel podcenil situaci.

I tejpování jako takové má však své kontraindikace. Nosit by tejpy neměli onkologičtí pacienti, osoby trpící pigmentovými névy a bradavicemi, případně ti, kteří trpí různými povrchovými změnami kůže. Vyloučena je aplikace na pokožku zánětlivou či s projevy atopického ekzému.

Dále se nehodí pro pacienty se zvýšenou funkcí štítné žlázy, pro ty, kteří trpí žilní nedostatečností, akutní trombózou nebo horečnatými stavy. Tejp by se taktéž neměl používat na zvláště citlivá místa, jako jsou třísla.

S opatrností by k aplikaci tejpovacích pásek měly přistupovat i těhotné ženy. Jestliže si nejste jisti, zda je pro vás tejpování vzhledem k vašim problémům a aktuálnímu zdravotnímu stavu vhodné, poraďte se se svým lékařem.

jakou vybrat tape pásku

Možnou nežádoucí reakcí může být alergie na lepidlo. Pravděpodobnost jejího rozvoje je však nízká a v praxi zcela ojedinělá. Pakliže se u vás vyskytne, tejpy byste nicméně dále používat neměli.

Při špatně nalepeném tejpu mohou nastat dvě situace: První možností je ta, že tejp jednoduše nefunguje. Dále může dojít k tomu, že se svaly nejenže neuvolní, ale mohou se dostat naopak pod vyšší napětí. Problém se tak spíše prohlubuje.

Ublížit byste si teoreticky mohli i nešetrným stržením tejpu. Pásku je proto nutné sundat velmi opatrně a pomalu, abychom nepoškodili kůži.

Jak vybrat tejpovací pásky

Tejpovací pásky pro profesionální sportovce se zpravidla vyrábějí z materiálů syntetických. U běžných tejpů slouží pro výrobu materiál přírodní v podobě bavlny vysoké jakosti. Ta svými fyzikálními vlastnostmi věrně připomíná lidskou kůži.

Spodní část pak pokrývá akrylátové lepidlo. Lepidlo je záměrně rozvrstveno nerovnoměrně, zajišťuje to cirkulaci vzduchu pod tejpem. Obecně je tak rozdíl mezi jednotlivými tejpy především v jejich adhezi neboli přilnavosti, tedy v tom, jak páska lepí. To je možné zjistit v popisku konkrétního výrobku u výrobce.

Dle síly lepidla je možné zakoupit různé tejpy, přičemž s těmi nejpevnějšími můžete chodit dokonce i plavat. Naopak tejpy s lepidlem slabším jsou vhodné i pro děti.

roztažitelnost tejpovací pásky

Každá páska má také danou roztažitelnost. Ta se v závislosti na konkrétním výrobci pohybuje v rozmezí 140 až 170 %. U kvalitních pásek nikdy nesmí dojít k přetrhání vláken podélně.

Pásky se na kůži ponechávají dlouhodobě. Zpravidla se nosí po dobu několika dní. Elasticita tejpu klesá po zhruba 3 až 5 dnech. Jsou vyrobeny tak, aby odolávaly běžnému oděru, například pod oblečením. Jejich základní vlastností je pružnost a prodyšnost. Tejp vás nijak nebude omezovat v běžném životě. Vyzkoušet si to sami můžete s páskami Lifefit.

Výběr barevné varianty u klasických kineziologických tejpů odkazuje na jejich elasticitu, a tedy na sílu tejpu. Řada dnešních výrobců se už však tímto neřídí a barva nemá na mechanické vlastnosti pásky vliv.

Barevnost tejpu je tedy povětšinou již čistě otázkou vašeho vkusu. Tejp se tak může stát nejen rehabilitační pomůckou, ale dokonce i stylovým módním doplňkem. Speciální dětské verze také mohou motivovat malé děti k tomu, aby si tejpy nechaly bez vzdorování nalepit.

V Asii se věří, že i barva se na léčivém působení tejpu podílí, západnímu smýšlení však podobný přístup není příliš vlastní a barevnost ponechává ryze na estetických preferencích nositele